poniedziałek, 17 maja 2010

Złożyłem wniosek o Indywidualne Konto Emerytalne


Podobno tylko pewne zwierze nie zmienia poglądów, dlatego po przeanalizowaniu wszystkich za i przeciw oraz uśpieniu swojego instynktu samozachowawczego, postanowiłem otworzyć Indywidualne Konto Emerytalne.

Czytałem trochę o IKE na różnych blogach o ich rodzajach oraz zaletach i wadach poszczególnych form.
Mój wybór padł na IKE w formie rachunku maklerskiego. Dzięki temu będę mógł zaistnieć na giełdzie papierów wartościowych i poczuć się jak prawdziwy inwestor.
No i najważniejszy argument, to to, że nie będę musiał dzielić się z fiskusem z moim ewentualnym zyskiem.

Po wpisie na blogu o IKE w formie rachunku maklerskiego oraz porównaniu poszczególnych biur maklerskich, zdecydowałem się na IKE w BOŚ.
Dzisiaj złożyłem więc wniosek przez internet i czekam na papierki aby zacząć inwestować na moją przyszłą emeryturę.
Otwarcie IKE w formie rachunku maklerskiego ma trwać w BOŚ około tygodnia.

Teraz zostaje mi tylko wybór spółek w których akcje zainwestuję. Prawdopodobnie zdecyduję się na spółki, które wypłacają dywidendy. Ponieważ jest to długoterminowa inwestycja nie mam zamiaru wykonywać na niej jakiś spekulacji. Może gdy kwota zainwestowana przekroczy jakąś oszałamiającą kwotę, wtedy mogę się bawić w rekina finansjery.

Mam zamiar odkładać na rachunek maklerski około 200zł miesięcznie. Jeśli na koniec roku bilans moich oszczędności będzie dużo na plus, wtedy ewentualnie dorzucę parę złotych. W obecnym stanie moich finansów raczej do limitu wpłat się nie zbliżę.

Tak więc czekam na otwarcie rachunku i pierwszym zakupem będzie prawdopodobnie PGE.

Mam tylko pytanie odnośnie dywidendy. Czy samo posiadanie akcji danego przedsiębiorstwa powoduje, że ją otrzymam na rachunek, czy muszę zgłaszać gdzieś chęć jej dostania :)

6 komentarzy:

  1. Błąd. Rachunek maklerski jako IKE to niepotrzebne wystawianie się na ryzyko. Jeśli chodzi o odkładanie na przyszłość emeryturę, powinno się wybierać bezpieczne formy inwestowania, a właściwie odkładania. Akcje się do tego nie nadają. To już lepiej pakować kasę w TFI bo zarządzający mają więcej doświadczenia niż Ty. Bo sam pisałeś, że nie znasz się na GPW.

    OdpowiedzUsuń
  2. No i giełda spada i to sporo. Akcje nie nadają się do ike. Rachunek maklerski w formie ike ma sens gdy inwestujemy w obligacje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Rachunek maklerski w formie ike nadaje się jak najbardziej. Należy tylko ustawiać sobie odpowiednio zlecenia, aby przy zbyt dużych spadkach ciąć straty. To jest inwestycja długoterminowa, więc małymi spadkami akcji nie należy się przejmować.

    OdpowiedzUsuń
  4. Też mam zamiar założyć sobie rachunek maklerski. Mam nadzieję, że moje inwestycje okażą się udane. Co prawda mam wiele lat przed sobą do emerytury, więc liczę, że mimo wszystko wyjdę na swoje.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy nie lepiej wydawać pieniądze teraz, gdy się jest młodym? Co za różnica co będzie na emeryturze? Może wiek emerytalny wydłużą nam do 100 lat, albo wprowadzą eutanazję po siedemdziesięciu kilku latach jak proponują w Holandii. Żyjmy tym co jest teraz, a nie martwmy się tym co będzie potem.

    OdpowiedzUsuń
  6. ten ostatni komentarz to chyba jakaś prowokacja, biorąc pod uwagę charakterystykę bloga :D

    OdpowiedzUsuń