środa, 1 lutego 2012

Przeniesienie domeny z blogspot na własną jako forma inwestycji

Tak więc dojrzałem wreszcie do tego aby tworzyć bloga na własnej domenie. Co prawda gdy zaczynałem przygodę z blogowaniem nie podejrzewałem nawet, że dojdzie do takiej sytuacji, że będę właścicielem swojej domeny.
Co mnie skłoniło do tego aby przenieść domenę z blogspot?, a zwłaszcza ponieść trud przeniesienia o którym w dalszej części.
Otóż kilka czynników:
1. Liczę, że ten blog będzie generował dochód, pewnie nie będzie to dochód pasywny gdyż przestając pisać nowe posty, blog traci czytelników, spada też jego pozycja w wyszukiwarkach czyli generuje mniejszy ruch, a przez to i dochód. Wydaje mi się, że łatwiej będzie o reklamodawców, którzy zobaczą, że blog jest na własnej domenie.

2. Tworząc bloga już od dwóch lat dorobiłem się pewnej pozycji w wyszukiwarkach i szkoda by było to wszystko stracić gdyby google np. zmieniło swoją politykę i wprowadziło jakieś przepisy, które byłyby nie do zaakceptowania przeze mnie. Mając swoją domenę w razie czego zabieram swoje zabawki i idę z tej piaskownicy :) Nie posiadając własnej domeny zabranie się doprowadziłoby do tego, że musiałbym tworzyć wszystko od nowa.
3. Dowartościowanie się i wynagrodzenie sobie w ten sposób trudu oszczędzania i inwestowania oraz przyjemność z pisania. Nigdy nie miałem własnej domeny, a teraz już wiem jak to jest mieć domenę na własność.

Jeśli chodzi o koszta, to nie są one wysokie. Dokonałem zakupu domeny w linuxpl. Wydaje mi się, że 14zł nie jest zbyt wygórowaną ceną. Co prawda w innej firmie jest promocja 0zł dla osób prowadzących działalność ale przedłużenie domeny jest bardziej kosztowne niż w linuxpl.

Dla osób, które będą chciały w przyszłości przenieść domenę z blogspot do swojej domeny mały poradnik.
Co prawda w blogerze mamy jasno i czytelnie napisane jak tego dokonać

Znajdź panel sterowania w witrynie rejestratora Twojej domeny i zlokalizuj odpowiednie ustawienia systemu DNS (Domain Name System). Aby powiązać swojego bloga z domeną niestandardową, wykonaj poniższe instrukcje w celu wprowadzenia rekordów „A” i „CNAME”.

Rekordy CNAME
W polu Name (Nazwa) wprowadź tekst „www” i wprowadź adres ghs.google.com jako wartość pozycji Host Name (Nazwa hosta). Zobacz nasze szczegółowe instrukcje na temat konfigurowania rekordów CNAME dla różnych rejestratorów. Jeśli Twojego rejestratora nie ma na liście lub jeśli napotkasz inne trudności, skontaktuj się bezpośrednio ze swoim rejestratorem w celu uzyskania pomocy.

Rekordy A (opcjonalne)
Wykonanie poniższego kroku spowoduje powiązanie samej domeny (example.com) z rzeczywistą witryną (www.example.com). Jeśli pominiesz ten krok, osoby odwiedzające, które nie wpiszą fragmentu „www”, zobaczą stronę z komunikatem o błędzie.

Wprowadź nazwę swojej domeny w formacie example.com i wprowadź adresy IP widoczne poniżej w sekcji dotyczącej rekordów „A”. Konieczne będzie utworzenie osobnych rekordów A kierujących do czterech różnych adresów IP firmy Google.
216.239.32.21
216.239.34.21
216.239.36.21
216.239.38.21


jednak rzeczywistość jest znacznie mniej jasna. Otóż mój rejestrator domeny, jak i kilku innych, nie daje możliwości edycji rekordów CNAME i A. Nie mamy więc możliwości wykonać kroków, które opisuje pomoc bloggera.
Musimy więc skorzystać z innego sposobu. Wchodzimy na stronę freedns.42.pl dzięki, której będziemy mieć możliwość ustawienia DNS'ów. Zakładamy konto i po otrzymaniu linku na e-maila potwierdzamy go. Teraz możemy się zalogować i wybieramy "utwórz strefę". Podajemy nazwę strefy (nazwę naszej domeny w moim przypadku cel-6zer.pl), zaznaczamy podstawowe i wciskamy "utwórz".



Po utworzeniu wchodzimy w "modyfikuj strefę". Wybieramy strefę, którą przed chwilą stworzyliśmy. Teraz mamy możliwość wpisania danych podanych przez google w pola rekordu CNAME i A.
W polu nazwa rekordu A należy wpisać znak @ (4 razy gdyż mamy 4 adresy IP podane przez google).
W CNAME należy pamiętać żeby po ghs.google.com wstawić kropkę czyli ma wyglądać tak ghs.google.com.



Co 15 pełnych minut następuje odświeżanie i otrzymamy informacje na pocztę o zmianie DNS. Teraz logujemy się na nasze konto u rejestratora domeny (panel klienta, Twoje domeny, zaloguj do panelu domen, edycja danych, zmiana delegacji, dns - pl) i wpisujemy adresy DNS fns1.42.pl, fns2.42.pl, kasujemy domyślne DNS'y naszego rejestratora domeny.


Po tych wszystkich dokonaniach możemy kontynuować wykonywanie instrukcji z bloggera. Czyli przechodzimy do Ustawienia - Publikowanie - Przełącz na domena niestandardowa - Przełącz do ustawień zaawansowanych, wpisujemy nazwę naszej domeny (czasem trzeba dodać na początku www), zaznaczamy aby następowało przekierowanie i możemy się cieszyć blogiem na własnej domenie.



Czasem musi minąć 24 godziny zanim serwery DNS się odnajdą tak więc nie ma się co denerwować, że nie działa.
Jeśli macie jakieś pytania to służę wyjaśnieniami i pomocą.
Przy pierwszym "uruchomieniu" naszego bloga pod nową domeną, może pojawić się komunikat, że blog ten nie jest już na hostingu blogspot i może zawierać wirusy. Ale później wszystko wraca do normy.

PS
Od jakiegoś czasu blogspot wymaga aby do CNAME dodać jeszcze jedną linijkę w celu weryfikacji własności witryny.
Należy więc dopisać linijkę (przy tworzeniu bądź edytować strefę jeśli istnieje) z treścią, która pojawia się w komunikacie od googla



31 komentarzy:

  1. Dzięki wielkie za tego posta, który dużo wyjaśnia. Sam się kiedyś będę musiał nad tym zastanowić.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobry krok, jak widać na pierwszy rok inwestycja nie jest, aż tak duża, a umożliwia to dodatkowy zarobek np. w sprzedaży linków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się. No i wiarygodność wycen takiej strony (domeny) jest wyższa.

      Usuń
  3. Czy taka zabawa z zakładaniem dodatkowego konta jest potrzebna zawsze? Czy to raczej zależy od tego gdzie kupimy domenę? Czy ten proces nie ma wpływu na późniejsze korzystanie z domeny? Nie znam się na tym, ale to wygląda jak wykorzystanie pośrednika w przekierowywaniu(wolniejsze działanie, większe szanse awarii)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy gdzie wykupi się domenę. Jeśli chodzi o jakieś niedogodności to zamierzam je wyeliminować poprzez przejście w niedalekiej przyszłości na własny hosting.

      Usuń
    2. Ja od zawsze wychodziłem z założenia, że jeśli chce się zarabiać na blogach w jakikolwiek sposób - czy to z reklam czy z list mailingowych czy też z poradników/ebooków, to własne witryna jest absolutnym i koniecznym minimum (nie mówiąc już o własnym serwerze, stabilnym, który daje gwarancję, że treść bloga nagle nie wyleci w kosmos). Dodatkowo pozycjonowanie własnej domeny jest o wiele prostsze :)

      Usuń
    3. Czy takie działanie, w szczególności przejście na własny hosting, nie czyni zamieszania w wyszukiwarkach i linkach do bloga na blogspocie?

      Usuń
  4. Jeśli chodzi o samą domenę to nie ma problemu bo następuje przekierowanie na nową domenę z blogspota. Z hostingiem pewnie będzie więcej problemów.
    Ale coś za coś. Musi boleć :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Chciałem wpisać Twój nowy adres w wyszukiwarkę i sprawdzić jak to wygląda na nowym adresie. A jakie moje zdziwienie było jak zobaczyłem, że już dawna jestem na nowym:D

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo dobrze, że zainwestowałeś we własną domenę. Nigdy nie wiadomo co będzie dalej z Google i blogspotem. A tak to masz swój adres pod którym zawsze cię znajdą czytelnicy.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Płaci się tylko za pierwszy rok. Później można przedłużyć domenę lub też nie.
      Tak więc koszt na początku to opłata za 1 rok, przeważnie promocyjna.

      Usuń
  8. Sam właśnie przeniosłem bloga na własną domenę.

    Zauważyłem, że wtyczka z linkami do innych blogów przestała działać, miałeś ten sam problem? Gdy zmienię domenę z powrotem na blogger.com to wszystko wraca do normy.

    Jeszcze mam jedno pytanko, rozumiem, że pisałeś do innych aby zaktualizowali swoje odnośniki oraz aktualizowałeś feedburner?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o wtyczkę z linkami do innych, to nie miałem problemów.
      Do innych nie pisałem bo wtyczki "ciągną" posty z feeda i tylko tam zmieniłem.

      Usuń
    2. Chodzi mi o to, żeby zmienili adres Twojego bloga na swoich listach. Chyba, że wystarczy zmienić ustawienia feeda.

      Usuń
    3. Wystarczy zmienić feeda. Co prawda linki będą z blogspot.com ale przekierowują na "nową" domenę.

      Usuń
  9. Witam. Jestem ciekawy jak się sprawy mają jeśli trzeba byłoby "przenieść się z zabawkami do innej piaskownicy". Sama domena to tylko przekierowanie jak już było wspomniane, ale aby w razie konieczności zabrać wszystkie pliki trzeba wykupić hosting. Jak wtedy funkcjonował by nasz blog bez oprogramowania z blogspota? Jakieś alternatywne oprogramowanie do prawidłowego działania - jakiś CMS, konfiguracja od podstaw (pisanie skryptów)?

    OdpowiedzUsuń
  10. Domena to nie tylko przekierowanie, do niej przypisany jest page rank.
    Jeśli chcemy całkowicie zrezygnować z blogspota, to faktycznie trzeba wykupić hosting. Co do oprogramowania to nadal można korzystać z szablonów bloggera lub zacząć tworzyć bloga z wykorzystaniem wordpress'a

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam a jak to działa jeśli domena wykupiona jest w home.pl Jakich zmian trzeba dokonać w panelu home.Nie mogę się odnaleźć ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie mam dostępu do panelu w home więc nic nie poradzę.

      Usuń
  12. Panie Andrzeju, przydałby się dokładniejszy opis kroku - modyfikuj strefę CNAME i A.
    "Należy wpisać 4x @" - jak, skoro mam 3 pola. Pana zrzuty ekranu troche inaczej wyglądają. Dziwne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy zakładaniu konta trzeba wybrać opcję rozszerzoną.

      Usuń
    2. Można też przy pierwszej modyfikacji wpisać 3 razy @

      @ 216.239.32.21
      @ 216.239.34.21
      @ 216.239.36.21

      następnie zapisać,
      potem wejść jeszcze raz w modyfikację strefy i pojawią się kolejne 3 wolne pola do wpisania. Wtedy dodajemy ostatni:

      @ 216.239.38.21

      Usuń
  13. a u mnie nie działa. Blogspot powiadomił, że... Nie mogliśmy zweryfikować Twoich uprawnień do tej domeny. Błąd 14.

    OdpowiedzUsuń
  14. No u mnie wywala Nie mogliśmy zweryfikować Twoich uprawnień do tej domeny. Błąd 13.
    A wszystko zrobione jak sie nalezy ;/

    OdpowiedzUsuń
  15. umnie to samo - blad "Nie mogliśmy zweryfikować Twoich uprawnień do tej domeny. Błąd 12.ę

    OdpowiedzUsuń
  16. Przeniosłem drugiego bloga i nie mam żadnych problemów. Nie mam pojęcia o co chodzi z tym błędem.

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam i i z góry przepraszam, ale nie umiem sobie z tym poradzić. Próbuję przekierować swojego bloga na home.pl od samego południa, teraz jest 00:21 a ja nadal nic nie wiem i nic nie załatwiłam... Logując się do home.pl mam Dane nowego rekordu i muszę wpisać nazwę hosta, wybrać typ rekordu (AAAA, MX, A, NS, CNAME, PTR, TXT, SVR) i wpisać główną wartość rekordu. Jak wchodzę na blogspot'a to i chcę dodać swoją nazwę domeny to dostaje wiadomość: wpisz następujące dwa rekordy CNAME: i tu strona się rozjeżdża i nie wiem czy to jest razem czy osobno ale po prawej stronie mam ghs.google.com a pod tym dłuuuugi link, a po lewej mam www i pod tym ftwzrdlwubvh. Błagam o pomoc, co do czego mam przypisać bo zwariuję :-(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest osobno. Najpierw www - ghs.google.com, a później drugi - dłuuugi

      Usuń
  18. Problem z weryfikacją domeny oraz CNAME rozwiązany i ujęty w poście.

    OdpowiedzUsuń