niedziela, 6 marca 2011

Czy sprawdzasz stan swojego konta w OFE

W związku z zamieszaniem wokół OFE, które od jakiegoś czasu wprowadza rząd, blogosfera jak i różne portale, postanowiłem sobie skontrolować wpłaty z zus'u do mojego OFE.
Zgodnie z przepisami, mam 10 lat aby upomnieć się o zaległe składki, których zus nie przekazał na moje konto w OFE.
Ponieważ niedługo będę obchodził 10 lecie pracy, zmobilizowałem się i poświęciłem pół dnia na to aby skontrolować wpływy składek.

Wiem, że nasz system emerytalny jest już w rozsypce, że rząd, aby łatać dziurę budżetową wprowadza destrukcję tego systemu. Nie wiadomo czy OFE przetrwa kolejne 10 lat i jaka będzie ich przyszłość.

Niemniej jednak, nawet jeśli OFE znikną, a składki zostaną wchłonięte przez zus, to chce wiedzieć ile mam na koncie, a ile zus mi zalega. Chociażby po to by w przyszłości opowiadać wnukom, że nie należy wierzyć państwu, rządowi ani tzw. umowom społecznym.
Zresztą ostatni wyrok w sprawie emerytur pomostowych, potwierdza moje obawy. Jeśli zgodność z Konstytucją motywuje się wyższą koniecznością społeczną, to pod to można podciągnąć, każdą ustawę. (nie wnikam tu w słuszność czy też nie, istnienia emerytur pomostowych czy wcześniejszych).

Z moich wielogodzinnych wyliczeń, przejrzenie wpływów z zusu do OFE, porównywanie przychodu, wyszło mi, iż zus na dzień dzisiejszy zalega mi (a dokładniej mojemu OFE) ze składkami na kwotę blisko 2000 złotych.

Do wyliczeń zastosowałem arkusz kalkulacyjny. Wpisałem wszystkie przelane składki z OFE i porównałem z tym co powinno być, czyli pomnożyłem swoją płacę brutto przez 7,3%.
Tak więc czeka mnie jeszcze złożenie wniosku do zus, o przelanie zaległych składek. Może uda się nawet dostać jakieś odsetki :)

A czy Ty też kontrolujesz przepływ składek z ZUS do swojego OFE?

10 komentarzy:

  1. Ja dostaje tylko wyciagi z OFE, bo swiezych wplat nie ma.

    OdpowiedzUsuń
  2. "ani tzw. umową społecznym."
    Proszę poprawić, bo kłuje mnie w oczy. Mowimy o liczbie mnogiej "umowa", czyli umowom.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja miałem zaległe wpłaty sprzed dwóch lat i jakiś czas temu ściągnąłem formularz do zgłaszania takich braków, ale potem pomyślałem sobie: olewam to. Im dłużej taka sytuacja ma miejsce, tym więcej odsetek dostanę :) No ale ostatnio się okazało, że się chyba zorientowali, bo przelali brakujące kwoty wraz z odsetkami.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak do tej pory nawet przez myśl mi nie przeszło, że zus mógłby nie przekazywać składek do mojego ofe. Dzięki za informacje, że zus może zalegać ze składkami. Zabieram się dzisiaj do sprawdzania historii przelewów składek z zusu do ofe.
    Swoją drogą ofe pobierają sporą prowizję od naszych składek, to mogłyby informować swoich klientów o nieprawidłowościach w przelewaniu składek z zusu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja też się tym nie interesowałem, ale faktycznie chyba będzie trzeba. Swoją drogą uważam, że jest zbyt wielka nagonka na OFE itp, faktycznie jak robili ten projekt nie wzięli pod uwagę tego okresu, gdy OFE dostają kasę, a jej nie wypłacają emerytom :)

    OdpowiedzUsuń
  6. @anonim z 6 marca
    racja mój błąd

    @Melonmaker
    tylko trzeba pamiętać, że upomnieć możemy się o składki za maksymalnie ostatnich 10 lat. I trzeba śledzić czy prawo w tym zakresie się nie zmienia.

    @Esper
    nagonka jest chyba z tego powodu, że ofe zabiera prowizję od naszych wpłat (zusowskich) niezależnie od tego jakie ma wyniki. A nie są one dość dobre.

    OdpowiedzUsuń
  7. @Anonimowy: ZUS regularnie przetrzymuje nasze składki.
    Spójrz na roczny wyciąg przysyłany z OFE i zobacz za który miesiąc, kiedy przelali.
    Masakra.
    Jak najbardziej powinniśmy to kontrolować, bo w OFE są w pewnym stopniu nasze składki, chociaż wiele osób tłumaczy że mimo wszystko to wspólne pieniądze.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja stan swojego konta w OFE, sprawdzam co roku. Od razu wysyłam pismo do ZUS aby przelał mi zaległe składki do OFE. Wolę być na bieżąco ze składkami, niż potem stwierdzić, że zapomniałem o nich licząć na odsetki od zusu.

    OdpowiedzUsuń
  9. zus dość często zalega z przekazywaniem składek do ofe. Trzeba to nagłaśniać i informować ludzi o tym stanie rzeczy. Nie po to zabierają nam tyle z pensji, aby jeszcze zus kantował nas na składkach przelewanych (nieprzelewanych) do ofe.

    OdpowiedzUsuń
  10. A po co kontrolować przepływ skłądek z zus do ofe? przecież już niedługo otwarte fundusze emerytalne zostaną zlikwidowane, a pieniądze tam zgromadzone zostaną przekazane do zakładu utylizacji składek, tak jak na Węgrzech.
    Dlatego dziwi mnie, że niektórzy z takim zapałem walczą o te składki. Czy naprawdę wierzycie, że system emerytalny przetrwa w takim wydaniu dłużej niż kolejne 10 czy 11 lat?

    OdpowiedzUsuń