piątek, 1 listopada 2013

Pora wrócić do realizacji celu - aktualizacja portfela

Witam po dłuższej przerwie.
Moje wakacje od blogowania trochę się przeciągnęły ale myślę, że lepiej dłużej odpoczywać niż za wcześnie brać się do roboty.
Kilka miesięcy temu dałem upust swojemu rozgoryczeniu z powodu złej inwestycji w akcje KGHM. Oczywiście to był mój błąd gdyż po pierwsze nie dość dobrze przeanalizowałem wydarzenia na rynku miedzi, a także zainwestowałem całość portfela w akcje jednej spółki.

Myślę, że nauczony tym wydarzeniem mogę wrócić do pracy, odrobić straty i dalej podążać drogą ku realizacji założeń.

Co się zmieniło w portfelu?
Po kilku tygodniach kiszenia akcji KGHM postanowiłem wreszcie pogodzić się ze stratą i pozbyć się akcji miedziowego giganta. Korzystając z lekkiego odbicia, sprzedałem akcje po 129,30 zł.
Smak goryczy osłodziła nieco dywidenda, która jest wypłacana w dwóch ratach. Pierwszą już otrzymałem, kolejna zasili mój portfel 14 listopada. Dzięki temu moja strata wynosi "tylko" 5338 zł. Wiem, że to sporo ale wiedza kosztuje. Mam nadzieję, że dzięki tej nauczce będę lepszym inwestorem na GPW.

Pieniądze ze sprzedaży akcji KGHM zainwestowałem w akcje PKOBP. Kupiłem 1200 akcji po 38,02 i ustawiłem stop lossa. Jak na razie akcje banku idą do góry więc może uda się powrócić do wartości portfela sprzed wielkiej wtopy.

Korzystając z przeceny srebra oraz umocnieniu się złotówki względem dolara, postanowiłem zainwestować w monety bulionowe. W sklepie numizmatycznym zakupiłem 20 uncji srebrnej monety Wiener Philharmoniker (Filharmonicy Wiedeńscy) po 87,50 zł za uncję.

Aktualny skład portfela to:
1200 akcji PKOBP
20 uncji srebra
2300 zł - gotówka

Na dzień dzisiejszy wartość portfela to - 53088,60 zł + 1666 zł dywidenda KGHM

8 komentarzy:

  1. Nie chciałbym za bardzo wnikać w Twój portfel, ponieważ nie mam prawa w niego ingerować, ale nie masz wrażenia, że popełniłeś podobny błąd do poprzedniego inwestując prawie wszystko w jedną spółkę?

    To tak trochę wygląda z boku na próbę odegrania się. No chyba, że kupiłeś ją na lata, wówczas zmienia to postać rzeczy.

    Może lepszą opcją było trzymać KGH z nadzieją na odbicie? Ta spółka musi przecież w końcu odbić, zwłaszcza, że Chiny wychodzą z ichniejszego spowolnienia.

    Tak czy siak, życzę sukcesów w inwestycjach. Jest hossa, powinno być dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko, że tym razem zarobiłem :) no i ustawiłem stopa więc trochę jednak nauczyłem się na błędach.
      Mogłem trzymać KGHM i czekać. Ale równie dobrze kiedy sprzedam z zyskiem akcje PKOBP mogę odkupić akcje "miedziaka" gdy trend spadkowy się odwróci.
      Wydaje mi się, że ta strategia pozwoli mi szybciej odrobić straty.
      A jak będzie, czas pokaże.

      Usuń
  2. Trochę się zdziwiłem, że sprzedałeś KGHM bo w jakimś wpisie pisałeś, że na zyski możesz poczekać nawet kilka lat. W tej perspektywie KGHM wygląda dobrze.
    Z drugiej strony doskonale Cię rozumiem, bo sam na koncie IKE kupiłem obligacje korporacyjne 3 eminentów i... wszyscy zbankrutowali! Też obserwowałem jak ceny idą w dół i nie reagowałem. Po tym 'incydencie' wróciłem do swojej pierwotnej metody inwestowania w spółki dywidendowe, a obligacje korporacyjne zostawiłem tym którzy sie na tym znają :)

    Widać, że wyciągnąłeś wnioski z KHGMu i ustawiłeś stopa także będzie dobrze ;)

    Udanych transakcji życzę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekać mogłem ale jakoś tak zatęskniłem za rynkiem, za tymi emocjami, a w tym roku już wykorzystałem limit wpłat na IKE i nie miałem czym grać na giełdzie.

      Dzięki.

      Usuń
  3. Czy na IKe wpływają dywidendy w pełnej wysokości czy po potrąceniu podatku Belki - jak to wygląda?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na IKE z reguły wpływają dywidendy w pełnej wysokości i nie jest od nich pobierany podatek belki.
      Jednak były spółki (nie wiem czy nadal są), które potrącały podatek przed przekazaniem dywidendy i wtedy na rachunki, nawet i IKE, wpływała kwota pomniejszona o belkę.

      Usuń
    2. W takim przypadku (kiedy spółka pobierze podatek), można zwrócić się do US o zwrot zapłaconego podatku. Dodatkowo z tego co się orientuje (ale nie jestem pewien na 100%) w jednym z biur maklerskich gdzie można prowadzić IKE z automatu pobierają podatek belki.

      Usuń
  4. Widać, że z akcjami PKOBP trafiłeś. A dokładniej załapałeś się na pociąg, który ruszył na północ. Póki co hossa na akcjach baków trwa ale gdy trend się odwróci dobrze jest przesiąść się na akcje spółek surowcowych.
    Co do IKE to przez te ograniczenia wpłat na konto, czyli limit roczny, ciężko jest spróbować uśredniać cenę akcji gdyż po wykorzystaniu limitu nie możemy już wpłacać na rachunek maklerski prowadzony właśnie w ramach IKE

    OdpowiedzUsuń