niedziela, 5 sierpnia 2012

Lipiec za nami - podsumowanie mozolnej drogi ku celu

Upały dają się we znaki. Okres wakacyjny na półmetku, a coraz częściej słyszy się o upadających biurach podróży.
Na szczęście mnie nie dotyczy ten problem gdyż urlop przekładam na październik. Teraz wykorzystuję sytuacje by nabić trochę nadgodzin i dołożyć je do portfela. Za lipiec już pieniądze wpłynęły więc zniwelują choć w części moje straty na akcjach.
W lipcu pozbyłem się akcji KGHM, a zakupiłem akcje spółki PGE grając pod dywidendę. Co prawda na koniec miesiąca akcje były poniżej ceny za jaką ja je kupowałem ale ostatnio poszły nieźle w górę więc liczę, że jednak na nich zarobię.
Zakupiłem też sztabkę złota licząc na wzrost cen tego kruszcu zwłaszcza w świetle obietnic składanych przez pewną firmę dotyczącą stopy zwrotu z takiej inwestycji.

A oto zmiana wartości mojego portfela w stosunku do poprzedniego miesiąca.


Jeśli chodzi o wartość portfela na rachunku maklerskim to składa się na nią 1470 akcji PGE i wirtualna gotówka w kwocie 6943,30zł - czyli dywidenda z KGHM na którą muszę poczekać.

Zostaje wierzyć, że Europa w końcu oradzi sobie z problemami i nastąpi większy optymizm na rynkach dzięki czemu akcje będą drożeć. Skoro złoty tak silnie się umacnia to może zagraniczni inwestorzy zawitają też na naszą giełdę zwiększając na niej obroty i ceny za akcje.

11 komentarzy:

  1. Pytanko:
    grasz pod dywidende PGE?
    kiedy wypłata tej dywidendy? i jak to jest , czy gdybym kupił dzień przed taka wypłata to tez uzyskałbym prawo do dywidendy?

    przepraszam za głupie pytania ale od niedawna czytam twojego bloga i staram się zrozumieć wszystko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety z dywidendą, a konkretnie z datami, nie jest tak prosto.
      Wypłata dywidendy z pge ma nastąpić 6 września. Jednak jeśli ktoś chce grać pod dywidendę to dla niego liczy się dzień ustalenia prawa do dywidendy. W przypadku pge jest to 22 sierpnia.
      W związku z tym akcje musimy kupić najpóźniej trzy dni robocze przed tą datą.
      Więc wracając do Twojego pytania, gdybyś kupił dzień przed 6 września, a nawet dzień przed 22 sierpnia, nie nabędziesz prawa do dywidendy.

      Usuń
  2. dzięki za odpowiedź,
    powiedz mi proszę jeszcze jak to jest z korektą ceny akcji o dywidende (przeczytałem o tym na blogu z twojego blogrolla), jaką strategie przyjmujesz w takiej sytuacji?
    Tzn czy np kupujesz wcześnie mając nadzieje że więcej osób będzie grało pod dywidendę i cena pójdzie do góry tak żeby zmniejszyć stratę o tą korektę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba nie chodzi o korektę tylko kurs odniesienia po odcięciu dywidendy.
      Z reguły w ciągu kilku-nastu sesji kurs wraca do poziomu zbliżonego do tego sprzed odcięcia dywidendy.
      Możemy to zaobserwować na takich dywidendowych spółkach jak KGHM czy TPSA.
      Np. obecnie akcje KGHM są wyżej wyceniane niż ja je kupiłem przed dniem przyznania prawa do dywidendy.

      Usuń
  3. tak chodzi o korekte,
    a za jaką kwote kupiłeś akcje kghm? Z tabelki wynika że koło 35 tyś?

    Rozumiem że teraz wszystkie środki zainwestowane w akcjie kghm teraz wrzuciłeś na pge?

    dzięki wielkie za info, Pozdrawiam

    ps: grałeś pod dywidende agory?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak za całość kupiłem pge (to znaczy minus dywidendę bo jej jeszcze nie dostałem).
      Nie, jakoś agora mi nie leży. Inwestuję w spółki, których rozumiem profil biznesowy.
      Też pozdrawiam.

      Usuń
  4. to jeszcze kolejne pytanka, wiem jestem upierdliwy ale korzystając z twojej uprzejmości sporo się ucze

    w komunikacie pge: http://www.pgesa.pl/pl/Relacjeinwestorskie/Akcje/PolitykaDywidendy/Strony/default.aspx
    pisze że dzień dywidendy ustalono na 22 sierpnia 2012 r, ale jak byś chciał sprzedać szybko akcje (teoretycznie) to powiedzmy można to zrobić już 23 sierpnia, nie tracąc prawa do dywidendy? Rozumiem że można by sporo stracić na korekcie ale pytam czysto teoretycznie.

    ile zarobiłeś na czysto z kghm z dywidendy, po sprzedaży akcji i korekcie, chodzi mi na czysto po całej operacji, wiem że kase otrzymasz póżniej ale tak ogólnie

    jeszcze raz dziękuję za odpowiedź na pytania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można sprzedać już 23 sierpnia zachowując prawo do dywidendy. Tylko lepiej poczekać kilka dni, a nóż widelec cena akcji będzie wyższa niż kurs odniesienia.
      KGHM - kupiłem 245 akcji po 125 zł (30625zł), sprzedałem po 112 (27440zł.
      Dywidenda 28,34 za akcje - 6943,30zł. Nie płacę od zysku podatku gdyż inwestuję poprzez rachunek maklerski w formie IKE.
      Na czysto więc wychodzi - 3758,30zł

      Usuń
  5. Jeśli sugerujesz się firmą amber gold w inwestycjach w złoto i ich lokacie 12 % to lepiej poczytaj trochę o tej firmie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie sugeruje się. Jak już to może mennicą wrocławską.

      Usuń
  6. Mennica Wrocławska - ładna strona i ładnie przedstawione oferty ale ceny już nie takie ładne :)

    OdpowiedzUsuń