niedziela, 28 lutego 2010

Od zera do rentiera - zaczynamy

Zgodnie z obietnicą od jutra zaczynam budować swoją niezależność finansową. Każda wyprawa zaczyna się od małego kroku i postanowiłem właśnie go wykonać.
Moim celem do końca tego roku jest:
a) uzbieranie na naprawę dachu
b) zbudowanie funduszu bezpieczeństwa -na początek 3000zł (aby mieć na następne tego typu nie przewidziane wydatki)
c) spłata telewizora, który jest na raty (10x320zł)
d) zainwestować 5000zł

Takie mam plany. Jeśli uważacie je za zbyt ambitne bądź zbyt słabe, to proszę o komentarze.

Z czym zaczynam - czyli co mam na stanie

1. Moja pensja 1800 zł netto (nie liczę dochodu żony gdyż mamy jeszcze na utrzymaniu dziecko więc niezależność będę budował ze swoich zarobków).
2. eKonto w mBank 'u gdzie będę gromadził dotacje z bloga i zarobki z adsense czy programów partnerskich itp. oraz inwestował poprzez Supermarket Funduszy Inwestycyjnych.
3. Konto podstawowe w EuroBank 'u i do niego konta oszczędnościowe na których obecnie jest 1000 zł.
4. Plan Systematycznego Oszczędzania w BPH TFI - Fundusz Stabilnego Wzrostu (na przyszłość dla dziecka) na dzień dzisiejszy wpłacone 4500 zł (zarobione 500 zł z belką w 3 lata).
5. Ubezpieczenie na życie/dożycie w Amplico AIG Life - jak dożyję wypłacą mi na dzień dzisiejszy 21000 zł (czysta polisa bez programów inwestycyjnych).
6. Dwa samochody Ford i Opel - 15 letnie więc raczej słaba wartość rynkowa.
7. Pożyczone rodzicom na "wieczne oddanie" - 15000 zł (pożyczone 4 lata temu na 0%) raczej stracone.
8. PSO w BPH TFI - fundusz akcji wpłacone 600 zł (zarobione 40 zł)

Jak mam zamiar zrealizować plany
1. Google adsense, programy partnerskie, ankiety online, przychody z wydanych wierszy :) - czyli dorobić do pensji.
2. Odkładać minimum 10% swojej pensji na konto oszczędnościowe.
3. Jak najrzadziej korzystać z samochodu - wcześniej wstać i do pracy na piechotę.
4. Odchudzanie - czyli oszczędności na słodyczach.
5. Allegro - sprzedać stare grzejniki i inne już nie potrzebne rzeczy.
6. Po zbudowaniu funduszu bezpieczeństwa - inwestowanie w TFI, złoto, srebro, waluty (giełdy muszę się najpierw pouczyć)

Pytania początkującego:
1. Czy polisę na życie traktować jako inwestycje z kiepskim oprocentowaniem czy nie brać jej pod uwagę jeśli chodzi o aktywa?
2. Samochody wliczać do "majątku" (warte jakieś 10000 zł)?

Tak więc zaczynam z tego miejsca.
Jeśli ktoś ma jakieś porady, propozycje czy uwagi zapraszam do komentowania.
Za wszystkie uwagi z góry dziękuję.

6 komentarzy:

  1. "5. Ubezpieczenie na życie/dożycie w Amplico AIG Life - jak dożyję wypłacą mi na dzień dzisiejszy 21000 zł (czysta polisa bez programów inwestycyjnych)."

    - Na ile lat ta polisa?? przelicz czy po inflacji nie będzie warta kilka groszy ;)

    "1. Czy polisę na życie traktować jako inwestycje z kiepskim oprocentowaniem czy nie brać jej pod uwagę jeśli chodzi o aktywa?"
    jeśli żona jest uposażona to polisa jest jej aktywem i jeśli Ty płacisz to teraz jest twoim pasywem a jak dożyjesz będzie aktywem :)

    2. Samochody wliczać do "majątku" (warte jakieś 10000 zł)?

    Aktywa wkładają pieniądze do twojej kieszeni a pasywa wyjmują... teraz już wiesz czym jest samochód?

    Zapraszam do przeczytanie posta z mojego bloga
    podstawy aktywa / pasywa
    http://blog-inwestora.blogspot.com/2009/12/podstawy-aktywa-pasywa.html

    PS. W Twojej liście blogów masz starą moją stronę
    Tworzenie aktywów - Pierwszy milion , proszę o zmianę ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Powodzenia!!! postaram sie śledzić bloga.
    Pozdrawiam 2pac

    OdpowiedzUsuń
  3. Hej ja mam wspólnie z mamą 1784 zł netto. Odkładam tysiąc puki się da. Dużą masz pensje a coś słabo Ci idzie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale bujda. 784zł, starcza mu na opłaty i jedzenie, dla dwóch osób. I co jeszcze? może żyje na powietrze.
    po co tacy się wypowiadają, chyba tylko po to by zniechęcać innych.

    OdpowiedzUsuń
  5. Powodzenia w dalszych działaniach. Ja także posiadam Fundusz Stabilnego Wzrostu w BPH TFI plus kilka innych produktów. Osobiście, BPH mnie najbardziej przekonuje swoją ofertą i zyskami jakie generuje. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Witaj Andrzej
    mam podobną sytuację do twojej z ta różnica że niestety moja żona póki co nie pracuje i również mam córeczkę teraz ma 5 lat i w tym roku zaczęła chodzić do zerowki.
    Mój dochód netto to 1860 zł + nadgodziny + ewentualne premie = średnio 2000 do 2200 zł netto Mieszkamy u rodziny w kamienicy z 4 mieszkaniami z ogrzewaniem na piece elektryczne Wszelkimi rachunkami dzielimy się na pół a w okresie od stycznia do kwietnia są one bardzo wysokie zjadają mi prawie połowę wypłaty a mimo wszystko jesteśmy w stanie jeszcze oszczędzić to i owo bez jakichś większych wyrzeczeń
    Gratuluję pomyslu na życie i życie dużo wytrwałości :-)

    OdpowiedzUsuń