sobota, 4 lutego 2012

Narzędzie do pracy czyli kupić laptopa czy komputer stacjonarny


Jako, że mam zawodowy kontakt z informatyką to przez to jestem często sprowadzany do roli doradcy bądź serwisanta.
Tym razem o moją opinię poprosił szwagier. Co prawda szwagier to podobno nie rodzina no ale co jakiś czas np. w święta trzeba z nim usiąść przy stole czy wypić co nieco więc za bardzo nie można go zbyć.

Otóż postanowił podnieść swój status społeczny i zakupić komputer. Poszedł nawet do sklepu z branży rtvagd ale duża liczba sprzętu wywołała u niego ból głowy. Przyszedł więc po poradę czy lepszy jest komputer stacjonarny czy laptop.
Trudno wprost odpowiedzieć na takie pytanie. Oczywiście ja ze swojego (wypaczonego) punktu widzenia stawiał bym na oszczędność. Ale spróbowałem mu przedstawić wszystkie za i przeciw aby sam mógł podjąć decyzję.


Pierwsze to co powinniśmy wziąć pod uwagę to to ile mamy miejsca. Ponieważ znam jego sytuację mieszkaniową, czyli z dwójką dzieci w dwu pokojowym mieszkaniu, to od razy wydawać by się mogło, że powinien zdecydować się na laptopa, ponieważ w takiej sytuacji jeden pokój robi za sypialnię, garderobę jak i salon. Tak więc łatwiej schować laptopa w szafie niż ukryć biurko z monitorem i jednostką centralną.
Kolejna sprawa to przeznaczenie komputera. Ponieważ szwagier jest początkujący jeśli chodzi o obsługę komputera to jest on mu potrzebny do sprawdzenia poczty, nk czy przeglądania stron www. Nie ma zapędów do grania w najnowsze gry więc sprzęt, który ma mu służyć nie musi być wysokiej wydajności zwłaszcza jeśli chodzi o grafikę.
Patrząc z punktu oszczędności to laptopy są coraz tańsze, a modele, które są w sprzedaży jeszcze z zapasów, można kupić w okazyjnej cenie. Tak więc koszt zakupu laptopa jak i komputera stacjonarnego jest zbliżony. Co prawda stacjonarny będzie prawdopodobnie posiadał lepsze parametry ale gdy nie jest używany do super gier i tak te parametry na nic się nam zdadzą.
Zużycie prądu też nie jest bez znaczenia. Laptopy są tworzone tak aby zużywały jak najmniej prądu, posiadają różne plany zasilania, więc w porównaniu z komputerem stacjonarnym możemy zaoszczędzić na energii.
Oczywiście są i minusy z posiadania laptopa. Chodzi o ewentualną wymianę jakiegoś podzespołu, który uległ awarii. Czy to dyski twarde, napędy DVD czy karty graficzne, są droższe niż w przypadku komputerów stacjonarnych.
Jednak gdy trafimy na dobry egzemplarz laptopa, jak mój, który ma już 8 lat, to nic nie będziemy musieli wymieniać, a zaoszczędzone pieniądze możemy zainwestować.
Szwagier zdecydował się na laptopa. Mam tylko nadzieję, że przy kolejnym spotkaniu nie wypomni mi, że mu doradziłem, gdyż jak przekonałem się nie raz, dawanie rad za darmo nie jest zbytnio doceniane.

6 komentarzy:

  1. Według mnie laptop dla niego będzie najbardziej optymalny.
    Zresztą, ja osobiście od kiedy zakupiłem pierwszego laptopa nie wyobrażam sobie powrotu do stacjonarnego komputera. Mobilność, oszczędność energii, miejsca - nie zamieniłbym tego na żadnego stacjonarnego kombajna ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem wszystkie trzy czyli: Lap za 6k, PC za 6-9k, i tablet dotykowy za 4,4k na długopis. Notbook dodatkowo też można rozwalić bo to grosze.

      Jedno z nich warto rozważyć na dotacje. Reszte kupić sobie samemu :)

      Usuń
  2. Ja nie rozumiem tylko osób które na siłę starają się zastąpić stacjonarkę laptopem. Jeśli nie potrzebujemy zalet laptopa, czyli mobilności, oraz mamy miejsce to stacjonarka jest lepszym rozwiązaniem. Wydajniejsza, tańsza - także w modernizacji, wygoda korzystania jak dla mnie też jest większa(choćby monitor sporych rozmiarów). Jednak jeśli ktoś się przemieszcza, to nie ma się nad czym zastanawiać.

    Inną sprawą jest zużycie prądu. Stacjonarka to na oko 12x więcej prądu, jej używanie np. jako radia internetowego to jakaś pomyłka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o mnie to laptop w pełni się sprawdza. Nie bez znaczenia jest szybkość z jaką można go schować prze dziećmi :)
      Aspekt oszczędzania prądu też jest dość ważny, a co do modernizacji to na pakiet biurowy czy sprawdzenie poczty to aż takich super podzespołów nie potrzebuję.

      Usuń
  3. Laptop jest o wiele lepszym rozwiązaniem moim zdaniem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja w domu muszę mieć peceta, a ja podróże laptopa. Nie wyobrażam sobie w domu pracy na laptopie, bo mi nie wygodnie, ale też nie wyobrażam sobie podróży bez dostępu do komputera. No więc wszystko jest potrzebne.

    OdpowiedzUsuń